گروه شهری: تقویم هنوز پاییز است اما هوا «زمستان است؛ درختان اسکلت‌های بلور آجین/ زمین دلمرده/ سقف آسمان کوتاه/ غبارآلوده مهر و ماه/ زمستان است».

9روز مانده تا آغاز زمستان اما موج سرما که در هفته اخیر میانگین دمای هوای کشور را زیر 10درجه نگه داشته بود، سخاوت سپید خود را به روی بیشتر استان‌های کشور گشوده است. بدین‌ترتیب سامانه سرد بارشی امروز و فردا در غرب و شمال کشور موجب بارش برف و باران و کاهش محسوس دما می‌شود تا هوا در 16استان کشور به زیر صفر برود. پیش از این، کارشناسان هواشناسی درخصوص جلو افتادن یک‌ماهه دمای سالانه در ابتدای پاییز سخن گفته بودند.

سامانه جوانی که  از مرزهای غربی به کشور پا گذاشت، بارش‌های خود را در استان‌های شمال و شمال غربی آغاز کرده بود. این موج هوایی از امروز به دامنه جنوبی البرز پا می‌گذارد و موجب بارش برف و باران در استان‌های تهران، البرز، قزوین، زنجان، چهارمحال و بختیاری و کردستان می‌شود.

میانگین هوای 16استان کشور نیز متأثر از این بارش‌ها از 4تا 10درجه کاهش می‌یابد. فعالیت سامانه بارشی در مناطق شمال غرب، غرب، جنوب غرب، دامنه‌های زاگرس و به‌تدریج دامنه‌های جنوبی البرز ادامه می‌یابد و پیامد آن افزایش ابر، وزش باد، کاهش دما، بارش باران و در نواحی مرتفع و سردسیر برف خواهد بود. با نفوذ هوای سرد از سمت شمال به سواحل دریای خزر، بارش‌ها در سواحل غربی و مرکزی دریای خزر و دامنه‌های زاگرس شدت بیشتری خواهد داشت.

آسمان تهران نیز نیمه ابری، در اواخر وقت همراه با بارش پراکنده و وزش باد پیش‌بینی می‌شود. بیشینه دمای پایتخت با ۳ درجه افزایش نسبت به دیروز، 8درجه سانتی‌گراد بالای صفر و کمینه دما با ۲ درجه افزایش نسبت به چهارشنبه، ۲ درجه سانتی‌گراد بالای صفر خواهد بود. بارش‌ها و وزش باد در هفته اخیر همچنین موجب شد نخستین روز هوای پاک زمستانی با شاخص آلودگی 48PSI در روز سه‌شنبه به ثبت برسد.

آنگونه که نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد، این سامانه تا روز شنبه در غرب کشور باقی می‌ماند و پس از آن با ورود به نیمه شرقی کشور، بارش‌ها را به استان‌های شرقی منتقل می‌کند تا همه استان‌های کشور را به برف و باران مهمان کند. بدین‌ترتیب هفته آینده، استان‌های کشور شاهد هفته‌ای سراسر زمستانی خواهند بود.

کد خبر 242201
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز